Aktualności
Nie daj się nabrać „na wnuczka” i „na policjanta”. Rusza kampania informacyjna przeciwko oszustom
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: niedziela, 26, luty 2017 07:13
- Robert
- Odsłony: 1322
Tylko w pierwszym półroczu 2015 roku zanotowano ponad 1,5 tys. prób wyłudzenia pieniędzy tą metodą. Chcesz uchronić przed nią siebie i swoich bliskich? Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (MSW) podpowiada, jak nie dać się oszukać.
Jak poznać oszusta
- osoba, z którą rozmawiasz przez telefon przekonuje Cię, że jest kimś bliskim;
- informuje, że natychmiast potrzebuje pieniędzy;
- dostajesz kolejny telefon od osoby przedstawiającej się jako policjant;
- przekonuję Cię, że osoba, z która poprzednio rozmawiałaś to oszust i musisz pomóc
- w jego schwytaniu;
- zostajesz proszony o pilne przekazanie pieniędzy.
Pamiętaj! Policja nigdy nie dzwoni z żądaniem przekazania pieniędzy.
Jak zareagować po takim telefonie
- nie przekazuj pieniędzy ani nie podpisuj dokumentów,
- zadzwoń do osoby bliskiej lub pod inny znany Ci numer telefonu,
- powiadom Policję, dzwoniąc pod numer 112 lub 997.
Jakimi metodami najczęściej posługują się oszuści
- na wypadek,
- na policjanta,
- na zakup nieruchomości,
- na zwrot długu znajomego,
- na „wyjątkową okazję”.
Pamiętaj! To tylko przykłady. Oszuści mogą wymyślać także inne historie, aby wyłudzić od Ciebie pieniądze.
Kto pada ofiarą oszustów
- ponad połowa pokrzywdzonych to osoby powyżej 70. roku życia,
- częściej kobiety niż mężczyźni,
- mieszkańcy dużych miast.
Kampania informacyjna
Kampania przeciwko oszustwom „na wnuczka” i „na policjanta” to efekt porozumienia pomiędzy MSW, Pocztą Polską i Policją. Do 4,5 tys. placówek pocztowych trafią ulotki i plakaty informujące o działaniach oszustów. Będą one umieszczane w widocznych miejscach oraz rozdawane seniorom.
Więcej informacji na temat akcji znajdziesz na stronie MSW.