Aktualności
"Nakielska do przebudowy!" - żadają mieszkańcy Miedzynia, Prądów, Wilczaka i Jarów
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: czwartek, 10, grudzień 2015 18:43
- Robert
- Odsłony: 2271

Fot. Jacek Nowacki

Fot. Jacek Nowacki

Fot. Jacek Nowacki

Fot. Jacek Nowacki

Fot. Jacek Nowacki

Fot. Jacek Nowacki

Fot. Jacek Nowacki

Fot. Jacek Nowacki
- Sprowadza nas tutaj pani, która nazywa się Nakielska – powiedział na rozpoczęcie happeningu “Nakielska do przebudowy!” na skrzyżowaniu ul. Bronikowskiego z ul. Nakielską przewodniczący Bydgoskiego Stowarzyszenia Miedzyń i Prądy Dariusz Smól. Zaniedbaną ulicę porównał do niekochanej kobiety. Niekochanej – jak powiedział – od kilkunastu lat przez wszystkich: kierowców, mieszkańców i włodarzy miasta.
- Dzisiaj nasz apel do władz sygnalizujemy tak na mikołajkowo. Po tym happeningu udamy się do ratusza i złożymy petycję do prezydenta. Skorzystamy z nowej ustawy o petycjach, którą uchwalił parlament z inicjatywy senatu i ma ona umocnić więź obywatela z państwem. Zobaczymy, czy rzeczywiście możemy wpłynąć na zmianę podejścia do naszych spraw przez władze – wyjaśniał Smól powód złożenia petycji.
- Połączyliśmy siły, by mówić o całej Nakielskiej. Teraz jest tak, ze od godz. 6.30-7.00 tworzą się tutaj korki, które o 10-15 min. opóźniają dojazd do pracy. W godzinach popołudniowych Nakielska zakorkowana jest do Wrocławskiej, a nawet ronda Grunwaldzkiego – na zasadniczy powód żądania mieszkańców uwagę zwrócił Jarosław Cholewczyński, przewodniczący Rady Osiedla Wilczak – Jary.
Petycję Rada Osiedla Wilczak – Jary i Bydgoskiego Stowarzyszenia Miedzyń i Prądy publikujemy poniżej:
Pan Rafał Bruski
Prezydent Miasta Bydgoszczy
PETYCJA w sprawie przebudowy ulicy Nakielskiej w Bydgoszczy na całej jej długości
Na podstawie Ustawy z dn. 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. 2014 poz. 1195) zwracamy się z petycją o przebudowę ulicy Nakielskiej.
UZASADNIENIE
Ulica Nakielska to główna arteria komunikacyjna zachodniej części Bydgoszczy, z której korzystają przede wszystkim mieszkańcy osiedli Prądy, Miedzyń, Wilczak, Jary, a także Flisów, Błonia, Osowej Góry. Ulicę tę wybierają również mieszkańcy gminy Białe Błota, którzy docierają do Bydgoszczy z kierunku Łochowa (wjeżdżając ul. Łochowską) oraz z Białych Błot (korzystając z ulicy Ofiar Hitleryzmu).
Ulica Nakielska, to niestety, najczęściej pomijany w inwestycjach miejskich trakt drogowy. Podejmowane w bieżącym roku przez Miasto drobne naprawy nawierzchni – polegające na położeniu nowego dywanika asfaltowego na krótkim odcinku od ronda Grunwaldzkiego do ul. Wrocławskiej – nie rozwiązują głównej potrzeby mieszkańców, jaką jest płynny przejazd ulicą w obu kierunkach.
O konieczności przebudowy ulicy mieszkańcy informowani są od dawna. Padały deklaracje z ust radnych oraz kilku prezydentów na przestrzeni kilkunastu lat. Nadal jednak brakuje odważnej i jednoznacznej decyzji o przebudowie całej ulicy.
Zapewnienie o przebudowie ulicy Nakielskiej otrzymaliśmy również od Pana prezydenta Rafała Bruskiego w piśmie z dnia 10 listopada 2014r. (odpowiedź na pytania przed wyborami samorządowymi) oraz od prezydenta Mirosława Kozłowicza, podczas spotkania z mieszkańcami w Ratuszu w marcu br.
Warto w tym miejscu dodać, że w zasobach ZDMiKP znajduje się projekt budowlany z 2010 roku, dotyczący przebudowy ulicy na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do ul. Czerwonego Krzyża (prace budowlane miały się wówczas rozpocząć) oraz projekt koncepcyjny na pozostałą część ulicy, zakładający po dwie jezdnie i dwa pasy w każdym kierunku.
W budżecie Miasta Bydgoszczy na 2015 rok, w ramach rezerwy celowej, zostały zabezpieczone środki finansowe na opracowanie dokumentacji projektowej pt. “Rozbudowa ulicy Nakielskiej na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do ul. Łochowskiej”. Jak się jednak dowiadujemy ze strony internetowej ZDMiKP i potwierdzają to również pracownicy urzędu, zadanie to nie jest realizowane obecnie ani nie zostanie podjęte do końca roku.
Powyższe fakty utwierdzają nas w przekonaniu, że ulica Nakielska po raz kolejny została skreślona z listy priorytetów inwestycyjnych Miasta. Na taki stan rzeczy stanowczo się nie zgadzamy i żądamy podjęcia natychmiastowych działań, które doprowadzą do przebudowy ulicy Nakielskiej na całej długości z uwzględnieniem budowy nowego wiaduktu oraz wyznaczenia bus – pasa.
Przebudowa jest niezbędna, ponieważ:
1. W najbliższych latach zostanie wybudowana droga ekspresowa S5. Zakończenie prac budowlanych zaplanowano na rok 2019. W Lisim Ogonie powstanie węzeł drogowy, który umożliwi wjazd do Bydgoszczy. Wzrośnie tym samym ruch po zatłoczonej od dawna ulicy Nakielskiej.
2. W budżecie na 2016 rok zapisane zostały środki finansowe na budowę parkingów tzw. Park&Ride. Jeden z nich ma powstać przy ul. Plażowej. W założeniach parkingi te zatrzymają potok samochodów na przedmieściach i umożliwią dalszą podróż komunikacją miejską – z naciskiem na transport szynowy. Aby system zadziałał, potrzebna jest przebudowa ul. Nakielskiej oraz wiaduktu kolejowego, a przede wszystkim przedłużenie linii tramwajowej do ulicy Plażowej. Wskazane byłoby, w niedalekiej perspektywie, wybudowanie Zachodniej Obwodnicy Śródmieścia na odcinku od ul. Grunwaldzkiej do ul. Leszczyna i dalej do ul. Szubińskiej, zapisanej w Strategii Miasta do 2030 roku.
3. Zablokowana notorycznie ulica Nakielska powoduje, że czas przejazdu 5 kilometrowego odcinka ulicy komunikacją miejską wydłuża się z roku na rok i ma również duży wpływ na opóźnienia kursowania linii autobusu nr 56. Jako przykład można przytoczyć sytuację z 3 listopada br., gdy o godz. 7.40 w kierunku miasta na odcinku od ul. Trentowskiego do ul. Krzywej w korku stały cztery miejskie autobusy.
4. Uważamy, że konieczna jest przebudowa wiaduktu kolejowego przy ul. Trentowskiego z uwagi na nagminne uszkodzenia – pomimo ustawionych znaków drogowych o wysokości wiaduktu – przez samochody typu TIR. Bardzo utrudniony jest również manewr zawracania dużych samochodów ciężarowych, które całkowicie blokują przejazd w obu kierunkach na wiele minut. W przypadku uszkodzenia wiaduktu lub długotrwałego zablokowania tego newralgicznego miejsca mieszkańcy mają ograniczoną alternatywę poruszania się w obu kierunkach. Na pewno nie jest nią wąska i zakorkowana ulica Bronikowskiego, która jednocześnie przebiega przez przejazd kolejowy wyposażony w rogatki. Ulica Ofiar Hitleryzmu natomiast, łącząca się z ul. Szubińska, nie nadaje się do przejęcia dużego ruchu, gdyż nie spełnia standardów drogowych. Stan tej ulicy jest tak zły, że jedynym rozwiązaniem okazało się ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Mamy nadzieję, że podejmując decyzję o kolejnych miejskich inwestycjach, Pan Prezydent uwzględni przytoczone przez nas argumenty. Wskazują one wyraźnie, że ulica Nakielska musi zostać jak najszybciej przebudowana. Nasze zachodnie dzielnice zasługują na dobre skomunikowanie z centrum miasta.
Bydgoskie Stowarzyszenie Miedzyń i Prądy
Dariusz Smól
/przewodniczący/
Rada Osiedla Wilczak – Jary
Jarosław Cholewczyński
/przewodniczący/